maandag 23 september 2013

’s Werelds langste 3D street painting

Als Lelystedeling is het mij niet vreemd dat sommige mensen laatdunkend doen over mijn geboortegrond en woonplaats. De opmerking “Oh, dus je komt uit Lelijkstad” (of iets in dien trant) klinkt mij dan ook niet onbekend in de oren.

Meestal volgt op zo’n opmerking de vraag "Wat is er nou eigenlijk bijzonder aan Lelystad?" Alsof de vraagsteller een verklaring zoekt voor het feit dat ik woon waar ik woon. Ik heb het altijd een lastige vraag gevonden om te beantwoorden en het voelt ongemakkelijk om jouw eigen stad te ‘moeten’ verdedigen. Vraag het mij nu en ik zal zeggen dat Lelystad de langste 3D street painting (ook wel anamorphic painting genoemd) ter wereld heeft.

In de hoop dat het lang genoeg droog zou blijven, pakte ik laatst mijn – naar huidige maatstaven – bejaarde digitale camera en fietste naar het centrum van de stad, die misschien wel de winderigste stad is van heel Nederland, om “the world’s longest anamorphic painting” (en andere 3D paintings) te aanschouwen en vast te leggen.

De Nieuwe Wildernis, the world’s longest anamorphic painting




Op 14 september bepaalde een notaris officieel de lengte van 3D street painting De Nieuwe Wildernis. De afmetingen? 140 meter en 30 centimeter. Afgelopen vrijdag bevestigde het Guinness Book of World Records dat de 3D street painting in Lelystad inderdaad ’s werelds langste is. Hiermee is het officiële record verbroken dat sinds 17 november 2011 op naam stond van 3D Joe and Max (http://3djoeandmax.com/). Zij maakten op West India Quay te Londen een street painting van 106.3 m, zie onderstaande afbeelding.




9 september werd gestart met de 3D street painting, die zich bevindt bij het Agora Theater. Maar liefst vijf kunstenaars werkten aan De Nieuwe Wildernis: Juandres Vera (Mexico), Filip Mrvelj (Kroatië), Roland Josuttis (Duitsland), Remko van Schaik en Ruben Poncia. Zij hebben zich laten inspireren door de gelijknamige natuurfilm over de Oostvaardersplassen, die vandaag in première gaat. Hieronder is het ontwerp te zien dat de kunstenaars van tevoren hadden gemaakt. Het uiteindelijke resultaat is heel anders geworden!






De 3D street painting De Nieuwe Wildernis was onderdeel van het 3D Street painting Event dat gehouden werd in het kader van LelySTART, dat plaatsvond op 13, 14 en 15 september. Het 3D Street painting Event vindt al een paar jaar plaats en ik hoop dat deze prille traditie zal worden voortgezet zodat het op een dag diep geworteld is. 

Een andere 3D painting die deze maand werd gemaakt, is onderstaande anamorphic mural van Juandres Vera. De cijfers 52.510511, 5.477328 zijn coördinaten, waarmee je in Google Maps de locatie van de 3D painting kunt vinden: 






Tot slot een paar foto's van een street painting die vorig jaar werd gemaakt en nog steeds te zien is (bij het Agora Theater).








Bronnen:
http://www.vvvlelystad.nl/Nieuws/2013/3D_Guinness_World_Record.aspx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten